banner Pedicure Praktijk Tongelre

Voetklachten

Eelt

Eelt is een natuurlijke beschermlaag van de huid (fysiologisch eelt).
Onder onze voeten bevindt zich de natuurlijke huidlaagverdikking op de bal en onder de hiel, hierop staan we.
Overmatig eelt (pathologisch eelt) ontstaat door extra druk en wrijving. Bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat dan pijn doen bij het lopen.

Likdoorn

Een likdoorn (ook wel eksteroog genoemd) is een sterke eeltvorming op een klein gebied van de huid.
Een likdoorn is kegelvormig, heeft geen wortel en groeit van buiten naar binnen.
Door de druk van de schoen wordt het gevormde eelt naar binnen gedrukt.

Ingroeiende teennagels

Ingroeiende teennagels kunnen een zeer pijnlijke aandoening zijn! Ze ontstaan meestal door de druk van slecht passende schoenen, het verkeerd knippen van de nagels en een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie.
Vooral zijwaartse druk van te smalle schoenen dringt de nagelwal over de nagel heen. Bovenwaartse druk door schoenen met te weinig hoogte voor de tenen duwt de nagel nog dieper in het nagelbed.
Als de nagels te kort worden geknipt geeft dat eerst verlichting maar meestal zijn de gevolgen daardoor erger.Ook als de nagel schuin wordt weggeknipt kan de nagel tijdens de groei weer in de nagelwal dringen. De nagelwal kan dan ontstoken raken.

Voetschimmel

Voetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd. Veel mensen hebben last van deze jeukende aandoening. Schimmelinfecties komen vaak voor tussen de tenen en onder de voeten en breiden vaak uit over de volledige voetzool. Het begint met blaasjes die jeuken en door krabben gaat de huid stuk.
Voetschimmel kunt u oplopen in gezamenlijke doucheruimtes, kleedkamers en zwembaden. Verminderde weerstand, overmatig zeepgebruik en onvoldoende afdrogen van de voeten en tenen kan het ontstaan van een schimmel-infectie bevorderen.

In een vroeg stadium kan behandeling met anti-schimmelzalf al voldoende zijn. Maar behalve de huid moeten ook zeker de schoenen behandeld worden met schimmeldodend poeder of spray. Dit moet regelmatig en consequent gebeuren om her-besmetting te voorkomen.

Wat u kunt doen om besmetting zo klein mogelijk te houden:
- Gebruik weinig (liefst geen) zeep en spoel uw voeten grondig af. (Desinfecterende zeep doodt schimmels niet!)
- Droog uw voeten goed af en vooral tussen de tenen.
- Draag goed passende, lederen schoenen.
- Wissel uw schoenen regelmatig af.
- Draag altijd slippers in openbare wasgelegenheden of sportruimtes.

Schimmelnagels

Schimmels zijn de aanstichters van de zogenaamde kalknagels.
Bij een schimmelnagel vertoont de nagelplaat verkleuringen, zoals witte tot geel/bruinachtige strepen. De lengtegroei van de nagel is geremd en het gevolg hiervan is dat de dikte van de nagel toeneemt.
De kans op een schimmelnagel neemt toe naarmate mensen ouder worden.
Een schimmelnagel geneest nooit vanzelf. Een eenmaal geïnfecteerde nagel breidt zich langzaam uit. Ik kan u adviseren hoe u de schimmelinfectie snel en grondig kunt bestrijden.

Kloven

Kloven zijn plekken waar de huid ingescheurd is. Oorzaak is vaak een droge óf verweekte huid.
Meestal ontstaan kloven aan de hiel wanneer de huid extra droog is, vaak in combinatie met overmatige eeltvorming, verminderde talgafscheiding en beperkte transpiratievorming. De elasticiteit van de huid is afgenomen en leidt daardoor tot scheurvorming. Door voortdurende belasting kunnen kloven dieper worden en daarbij gaan ontsteken of zelfs bloeden.

Kloven aan de tenen ontstaan meestal door een verweekte huid bij overmatige transpiratie of langdurig contact met water. Vaak is een schimmel hier de oorzaak.
Bij vochtige kloven is de behandeling erop gericht zoveel mogelijk infecties te bestrijden.